Du kanske är en av dem som tycker att det är helt hutlöst dyrt att betala 49 kronor för en cappuccino på det lokala kaféet eller 59:90:- för ett paket Löfbergs Lila. Dessa priser är utan tvekan i den lägre änden av skalan när det kommer till kaffepriser. Inte heller det där lyxkaffet från Himalaya som säljs för 89 kronor för en liten påse i den där kaffe-och tebutiken har mycket att sätta emot när det kommer till de verkliga giganterna i kaffevärlden.
Världens dyraste
Världens dyraste kaffe heter Kopi Luwak och har en ganska speciell tillverkningsprocess. Kaffet produceras främst i den indonesiska övärlden och säljs för upp till 4,700 kronor per kilo. Marknaden är dock full av ”falskt” Kopi Luwak-kaffe, så om du vill köpa ett paket så ska du kolla upp märket och producenten i fråga noggrant innan du lägger en beställning. Är det för billigt för att vara sant, så är det troligen det.
Hur det ”framställs”
Bönorna till Kopi Luwak plockas inte från buskar som man gör till andra kaffesorter, utan istället från den indiska palmmårdens avföring. Ja, du läste rätt. Palmmården älskar kaffebär och väljer bara ut de allra bästa för att äta. Bönorna går sedan igenom djurets matsmältningssystem, där de förlorar oönskade bittra smaker. Kaffebönorna som sedan bajsas ut är således väldigt milda och runda i smaken. Arbetare plockar sedan ut bönorna ur bajset varpå de tvättar och tar bort det sista lagret av fruktkött från dem. Efter det så rostas och säljs bönorna.
Kontrovers – dags att ta ansvar
På senare år har dessvärre många producenter av Kopi Luwak gått över från att plocka bönor i det vilda till att stänga in palmmårdar i burar och sedan mata dem med kaffebär. Detta resulterar i att djuret inte längre kan välja ut de bästa bären samt att de tvingas leva under hemska förhållanden i fångenskap. Det är här man som konsument kan göra en skillnad genom att ta sitt ansvar och endast köpa kaffe från producenter som låter palmmårdarna leva i det fria. Du kan inte lita på vad som står på förpackningen, utan du måste själv kolla upp om ett specifikt märke följer den etiska linjen.